"יותר גרועים מהנאצים"

10364227_10152797232988154_1140853213_n-416x277החברה היהודית בכללה והחברה הישראלית בפרט תמיד היתה גזענית. אולי גזענית היא לא המילה המתאימה – מתנשאת, ממדרת, מקטלגת. מקטלגת היא מילה מצוינת. ואחרי הקטלוג בא השיפוט. "אה, הם מקהילת חרטא ברטא… הם לא ממש ברמה שלנו..". זו הגישה, זה היחס וזה היה וזה יהיה – עד מתי?

והחטא הקדום הזה – שמקורו ככל הנראה בקטלוג הקמאי "האם לנו הוא או להם?" קרי, האם יהודי או גוי, ממשיך להטיל בנו חללים ולגרום לנו לחלל את כבודו של האדם באשר הוא. כי אחרי שקטלגנו יהודי – וגם זה היה לאחר אי אילו מעברים באי אילו מדורים – לא יכולנו להפסיק, כי מתברר שהקטלוג הוא חלק מבשרנו. האם מקהילות המערב או המזרח? האם מרבי חרטא או מרבי ברטא? האם מבית הלל או לבית שמאי?

כי הרי לא מספיק לדעת כי מדובר ביהודי טוב, ובנפש יהודיה הומייה. היא צריכה לעבור סדר ימין שמאל ולשבת היטב בארכיון. אז כשקמה מדינת היהודים, הלא היא מדינת ישראל, מיד נוספה תת קטגוריה ליהודיה – השמא צברים או עולים חדשים? והעולים החדשים – השמא הם מקהילות אירופה או מקהילות ספרד ואפריקה, ואלו מקהילות אירופה – האם הם מוינה או מקטוביץ'? וכך נוספו להן עד מהרה עשרות רבות של תתי קטגוריות לעם היהודי היושב בציון. כי הרי איך נדע להתייחס לכל אדם ואדם שמופיע בפתח משרדנו או בדלת ביתנו? האם לפי טיב מראהו? אופיו? נימוסיו? חס ושלום! הדבר החשוב ביותר הוא לברר, ובמיידי, האם הוא משלנו – קרי, מיוצאי אירופה. האם הוא מיוצאי אירופה? דיינו. ואם הוא מקהילת חרטא ברטא – עליה, במקרה, גם אני נמנה, דיינו. ואם, איפכא מסתברא, הוא שכנו לרחוב של אותו רבי חרטה – אותו גם אני מכיר ואף משויך לו בדרך משפחתית פתלתלה ועקלקלה – מה טוב. מיד מתקבל הוא למועדון הסגור.

אז חלפו להן השנים ולתתי הקטגוריות נוספו נדבכים נוספים, מהודקים ודחוסים אם כי כוללניים, ובהם: סמולנים, ימנים, מתנחלים, אוהבי ערבים, הומואים, ארסים, יפי נפש, תרבותיים, מתורבתים, נובורישים, טייקונים, הון-שלטון. אלו קטגוריות רחבות אשר לעתים יוצרות בלבול נפלא שכן לעיתים חופפות הן, כשהן מרחפות צד בצד מעל ראשו של האדם האומלל. הייתכן מתנחל מתרומם? נובוריש תרבותי? ימני אוהב ערבים?

אבל תת הקטגוריה שתמיד הפליאה אותי יותר מכל היתה תת הקטגוריה "יותר גרועים מהנאצים". אכן כן, קיימת  תת-קטגוריה כזאת אם כי היא ייחודית מאוד שכן היא מאפיינת אשכנזים בלבד, ממשפחות שעברו את השואה וחשות סוג של פמיליאריות עם הנאצים. שכן רק משפחות כאלה תוכלנה לומר על מישהו כי הוא יותר גרוע מהנאצים. נתקלתי בקטגוריה זו לראשונה כשגרתי בניו יורק דווקא. והיא נזרקה לעברי במהלך ויכוח עם שותפיי הישראלים לדירה. הם רצו שאצא מהדירה ונתנו לי התראה של ארבעה ימים בערך. אם לא אצא עד אז אמצא את חפציי מושלכים לרחוב. "את בטח חושבת שאנחנו יותר גרועים מהנאצים", אמר הגבר הצעיר. דווקא ממש ממש לא. המחשבה כלל לא היתה קרובה לחלוף בראשי. אבל מאז היא הדהדה בי שוב ושוב. מי יכול לומר משפט כזה? הזוג הישראלי הצעיר שחלק איתי דירה באיסט וילג' היה אשכנזי, משכיל ומתנשא. הגבר הצעיר הצליח – בזכות קשרי משפחתו – להתקבל לעבודה נחשקת בשגרירות ישראל. ככל שעברו השנים התברר לי מה שברור לכל סוקר שמגיע לתיכון בליך ברמת גן ערב הבחירות – הם חזרו על משפטים ששמעו בבית הוריהם. זכור לי מפגש קצר עם אביו של אותו שותף. מכל המקצועות שבעולם הוא היה עיתונאי, וגם אני באותה תקופה עבדתי בעיתון ישראלי. הוא סיפר לי כי עבד בעבר עם כתבת שגם אני עבדתי מולה – אורלי (שם משפחה שמור במערכת). הוא צחקק לעצמו. "אנחנו קראנו לה חור – לי". בתו בת העשרים ישבה לצדו כשהוא סיפר לי את הסיפור המשעשע הזה. ידעתי שאם אתחנחן בפניו, ואנסה למצוא חן בעיניו, הדבר עשוי לעזור לי להסתייע בקשריו ואולי להבטיח את הקריירה העיתונאית שלי. אבל מצפוני סירב לצחוק לשמע אותה בדיחה סרה, והקריירה שלי טרם התאוששה.

כי תאמינו או לא מזרחים יקרים שלי, זה לא מספיק להיות אשכנזי יוצא אירופה. אתה צריך להיות גם אירופאי עם חינוך טוב, ממשפחה טובה, רצוי מווינה, בן לאבא רופא ואמא יורשת, יהודים טובים כולם, אבל גם להם היו מפתחות למועדון הסגור.

תכל'ס, היחידים שלא היפלו אף אחד – לטוב ולרע – היו הנאצים. אז מה אתם אומרים – להגיד משפט כזה הופך אותי להיות יותר גרועה מהנאצים?

כתיבת תגובה

